شاعر العرب نجم ماهر وقصيده الام التي ابكت الملايين التي فازت بجائزة الشعراء العرب

مواضيع مفضلة

google-site-verification=D5w-oSMToT0i2p5C9gLSCRSvTOC8w9yn6b38v_QI38Y google.com, pub-6771521127778549 , DIRECT, f08c47fec0942fa0

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

كل الحب وكل الامنيات الطيبه لكل العالم مع الامل من المزيد من المحبه واحترام الراي الحر واختلاف الثقافات مع الاحترام الكامل للاديان وعدم الخوض في ما حرم الله وان نحترم الاخر وان نحاول ان نصحح عيوبه مع الاحترام الكامل للحريه في الوصف والتعبير والتبادل المعلوماتي الله خلقنا من المحبه والواجب ان نرد المحبه بكل الحب في الاحترام الكامل للرسل والانبياء والاديان والتشريع السماوي*All the love and all good wishes to all the world,

المتابعون

أرشيف المدونة الإلكترونية

قائمة المدونات الإلكترونية

التسميات

من أنا

صورتي
انا الفارس والشاعر والاديب في بلادي وبلادك*** انا يا سيدتي من حارب جلادي وجلادك

جديد المدونه

الثلاثاء، 21 مارس 2017

شاعر العرب نجم ماهر وقصيده الام التي ابكت الملايين التي فازت بجائزة الشعراء العرب

#كل_عام_وكل_أم_بألف_خير #والل_من_غير_أم_حالته_تغم #كل_الانبيا_نزل_عليهم_دينهم_وأمي_أتولدت_ومعاها_دينها #حنان_وشفقه_ورحمه_وتشهد_أيات_ربي_في_كتابه_نزلها #رب_أرحم_أمي_في_تربتها_مين_غيرك_يكرم_ضيفه_ويكرمها #من صغري ما شفت امي ولما أسال اسأل يقولو فيك شبه كبير منها #اضحك واقول امي دي كانت البلسم والطيب وجنه ربي ونعيمها #لما كانت تبتسم يظهر الف امل وتشرق شمس ربي من بين شفايفها #أمي لما كنت اتمني أي حاجه في صلاتها تلح بدعاها ولربي تكتبها #وتسجد وتدعي الارض تهتز وتقول يا رب وتطول في سجدتها #ويجي في الاخرشيخ يفتي ويقول باطل حديث الجنه تحت رجلينها #يا عم الشيخ روح افتي بعيد عني قلتلك امي أتولدت ومعاها دينها #عارفين نهر النيل بطوله وعرضه كان بيجري من سلسبيلها #عارفين بدر السما لما يكتمل كانت صورته واضحه علي جبينها #عارفين شمس السما لما كانت تشرق تطل من نور عنينها #وعارفين الكون الواسع ده عمره ما كان اوسع من ادينها #أمي كان عرقها جناين ورد ومسك وعنبر وعودوفل بياسمينها #أمي كانت كل الزهور والورود تتمسح فيها وتشم في منديلها #أمي كان كل العطر والطيب والمسك يتطيب بيها وفيها ومنها #وتيجم انتم تقولون انتا فيك شبه كبير منها #كنت لما ابرد اجري علي حضنها أدفي لما تحاوطني بكفينها #أمي لما كنا نحب نتعطر نجري نطتيب ونقعد تحت رجلينها #أمي لما كنا نبرد عليها نجري ندفي لما تختلط انفاسنا بأنفاسها #ولما انجرح اقلها أاه صابعي يامه تمسك رجلي وتوطي تقبلها #أمي كانت الارض تلين وتتعطر وتفرح بسجدتها #أمي لما كانت تبوسني أدوق طعم العسل من علي شفايفها #أمي كانت مصر شرايينها مزروعه ورد وادينها نيلها #أمي علمتني كل حاجه في الدنيا الا ازاي أعيش من غيرها #كنت بلعب مع صاحبي قلي وطي صوتك لامي تصحي من نومها #قلتله يلا يا صاحبي نروح نلعب عند قبر أمي يا رب تفتح عنينها #أصل امي عمري ما شفتها كبيره دي من جيلي وأنا من جيلها #لعبت معايا سيجا واستغمايه وعريس وعروسه وكنت انا عريسها #ويجي في الاخرشيخ يفتي ويقول باطل حديث الجنه تحت رجلينها #يا عم الشيخ روح افتي بعيد عني قلتلك امي أتولدت ومعاها دينها #امي ماتت فجر يوم عيد الفطر عيدنا عيد المسلمين وعيدها #عيد أه بعد ما ماتت الل كنا بنضلل في دفايرها وجدايلها #امي أنا فاكرها كل لحظه لما بسوي لقمتي أو اغسل هدمتي اقعد انادمها #أمي ما كنش حد في دينها ولا أدبها ولا جمالها ولا نضافتها ولا شطارتها #أمي عمرها ما قالت لحد لا او مفيش كانت بحته جبنه تاكلنا وتعزم جارتها ولما كانت تدبح فرخه او بطه او خروف قبل ما تاكلنا تكون اكلت كل حتتها #أمي كانت حامده شاكره ساجده عابده والحمد لله كانت دايما لزمتها #أمي لما كنا نبرد عليها نجري وندفي لما تختلط انفاسنا بأنفاسها #امي وانا بفتح غرفتها أبص لفرشتها وادعي ربنا ياخدني ليها او ليا يجيبها #أمي انا أخاف امسح غرفتها لينمسح مكان خطوتها #ويجي في الاخر شيخ يفتي ويقول باطل حديث الجنه تحت رجلينها #يا عم الشيخ روح افتي بعيد عني قلتلك امي أتولدت ومعاها دينها ------- لمشاهده القصيده علي اليوتيوب من هنا:

بحث هذه المدونة الإلكترونية

المشاركة على واتساب متوفرة فقط في الهواتف