(1) كثرة النوم في شهر رمضان
س: هل الإنسان في أيام رمضان إذا تسحر ثم صلى الصبح ونام حتى صلاة الظهر، ثم صلاها ونام إلى صلاة العصر، ثم صلاها ونام إلى وقت الفطر، هل صيامه صحيح؟
ج: إذا كان الأمر كما ذكر، فالصيام صحيح، ولكن استمرار الصائم غالب النهار تفريط منه، لا سيما وشهر رمضان زمن شريف ينبغي أن يستفيد منه المسلم فيما ينفعه من كثرة قراءة القرآن وطلب الرزق وتعلم العلم [فتاوى اللجنة الدائمة:12901].
(2) السحور صحة الصيام
س: إنسان نام قبل السحور في رمضان وهو على نية السحور حتى الصباح، هل صيامه صحيح أم لا؟
ج: صيامه صحيح؛ لأن السحور ليس شرطاً في صحة الصيام، وإنما هو مستحب؛ لقول النبي : { تسحروا فإن في السحور بركة } [متفق عليه] [الشيخ ابن باز، مجموع فتاوى ومقالات متنوعة].
(3) السباحة والغوص للصائم
س: ما حكم السباحة للصائم في الماء؟
ج: لا بأس أن يغوص الصائم في الماء أو يعوم فيه ويسبح، لأن ذلك ليس من المفطرات.
والأصل الحل حتى يقوم دليل على الكراهة، أو على التحريم، وليس هناك دليل على التحريم، ولا على الكراهة. إنما كرهه بعض أهل العلم خوفاً من أن يدخل إلى حلقه شيء وهو لا يشعر به [الشيخ ابن عثيمين، فقه العبادات ص:191].
(4) حكم شم الصائم رائحة الطيب والعود
س: هل يجوز للصائم أن يشم رائحة الطيب والعود؟
ج: لا يستنشق العود، أما أنواع الطيب غير البخور فلا بأس بها، لكن العود نفسه لا يستنشقه؛ لأن بعض أهل العلم يرى أن العود يفطر الصائم إذا استنشقه؛ لأنه يذهب إلى المخ والدماغ، وله سريان قوي، أما شمه من غير قصد فلا يفطره [الشيخ ابن باز، مجموع فتاوى ومقالات متنوعة].
(5) سريان البنج في الدم هل يفطر الصائم
س: سريان البنج في الجسم هل يفطر؟ وخروج الدم عند قلع الضرس؟
ج: كلاهما لا يفطران، ولكن لا يبلع الدم الخارج من الضرس [الشيخ ابن عثيمين، الفتاوى:1/511].
(6) بلع الريق للصائم
س: ما حكم بلع الريق للصائم؟
ج: لا حرج في بلع الريق، ولا أعلم في ذلك خلافاً بين أهل العلم لمشقة أو تعذر التحرز منه.
أما النخامة والبلغم فيجب لفظهما إذا وصلتا إلى الفم، ولا يجوز للصائم بلعهما لإمكان التحرز منهما، وليسا مثل الريق وبالله التوفيف [الشيخ ابن باز، مجموع الفتاوى:3/251].
(7) استعمال التحاميل في نهار رمضان؟
س: ما حكم استعمال التحاميل في نهار رمضان إذا كان الصائم مريضاً؟
ج: لا بأس بها، ولا بأس أن يستعمل الإنسان التحاميل التي تكون من دبره إذا كان مريضاً؛ لأن هذا ليس أكلاً أو شرباً، ولا بمعنى الأكل والشرب، والشارع إنما حرّم علينا الأكل والشرب.
فما قام مقام الأكل والشرب أُعطي حكم الأكل والشرب، وما ليس كذلك، فإنه لا يدخل فيه لفظاً ولا معنى، ولا يثبت له حكم الأكل ولا الشرب [الشيخ ابن عثيمين، الفتاوى:1502
].
(8) حكم استعمال الإبر في الوريد والعضل
س: ما حكم استعمال الإبر في الوريد، والإبر في العضل؟ وما الفرق بينهما وذلك للصائم؟
ج: الصحيح أنهما لا تفطران، وإنما التي تفطر هي إبرة التغذية خاصة.
وهكذا أخذ الدم للتحليل لا يفطر به الصائم، لأنه ليس مثل الحجامة، أما الحجامة فيفطر بها الحاجم والمحجوم في أصح أقوال العلماء؛ لقول النبي صلى الله عليه وسلم : { أفطر الحاجم والمحجوم } [الشيخ ابن باز، مجموع فتاوى ومقالات متنوعة].
(9) استعمال بخاخ ضيق النفس للصائم
س: استعمال بخاخ ضيق النفس للصائم هل يفطر؟
ج: الجواب على السؤال: أن هذا البخاخ الذي تستعمله لكونه يتبخّر ولا يصلُ إلى المعدة.
فحينئذ نقول: لا بأس أن تستعمل هذا البخاخ وأنت صائم ولا تفطر بذلك لأنه كما قلنا لا يدخل إلى المعدة أجزاء لأنه شيء يتطاير ويتبخر ويزول ولا يصل منه جُرم إلى المعدة حتى نقول إن هذا مما يوجب الفطر فيجوز لك أن تستعمله وأنت صائم ولا يبطل الصوم بذلك [الشيخ ابن عثيمين
(10) دواء الغرغرة في نهار رمضان
س: هل يبطل الصوم باستعمال دواء الغرغرة؟ جزاكم الله خيراً.
ج: لا يبطل الصوم إذا لم يبتلعه ولكن لا تفعله إلا إذا دعت الحاجة ولا تفطر به إذا لم يدخل جوفك شيء منه [الشيخ ابن عثيمين، كتاب الدعوة:1/170].
(11) استنشاق الصائم للبخار
س: أفيدك بأنني أحد العاملين في المؤسسة العامة للتحلية، ويحل علينا شهر رمضان ونحن صائمون وعلى رأس العمل، والذي فيه بخار ماء من المحطة التي نعمل بها، وقد نستنشقه في كثير من الأحول فهل يبطل صيامنا؟ وهل يلزمنا قضاء ذلك اليوم الذي قد استنشقنا فيه بخار الماء سواء كان فريضة أم نافلة؟ وهل علينا عن كل يوم صدقة؟
ج: إذا كان الأمر كما ذكر؛ فصيامكم صحيح ولا شيء عليكم
(12 الامتحان والصيام
س: هل الامتحان الدراسي عذر يبيح الإفطار في رمضان؟
ج: الامتحان الدراسي ونحوه لا يعتبر عذراً مبيحاً للإفطار في نهار رمضان، ولا يجوز طاعة الوالدين في الإفطار للامتحان، لأنه { لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق }، و { إنما الطاعة في المعروف } كما جاء بذلك الحديث الصحيح عن النبي صلى الله عليه وسلم [الشيخ ابن باز، مجموع فتاوى ومقالات متنوعة].
(13) هل البَرَد لا يفطر
س: سمعت بعض الناس يقول: إن البَرَد لا يفطر؛ لأنه ليس بأكل ولا شرب؟
ج: روي ذلك عن أبي طلحة أنه أكل البَرَد، وقال: إنه ليس بطعام ولا شراب، ولكن لعله لا يصح عنه، وذلك لأن هذا البَرَد يدخل الجوف وكل ما يدخل الجوف فهو إما طعام، وإما شراب. فالرواية عن أبي طلحة لعلها لا تثبت، وإن ثبتت فهو متأوّل لأن البَرَد ماء متجمد ومثله الثلج، فإذا أكله فإنه يذوب في الجوف وينقلب ماء [الشيخ ابن جبرين، فتاوى الصيام:46].
(14) ابتلاع النخامة هل يفطر الصائم؟
س: ما حكم ابتلاع النخامة؟ ومتى يفطر الصائم إذا ابتلعها؟
ج: يحرم على الصائم بلع النخامة وذلك لاستقذارها، والنخامة تارة تنزل من الرأس إلى الحلق، وتارة تخرج من الصدر.
وفي كلا الحالتين: فإنه يحرم على الصائم ابتلاعها.
فإن أخرجها من صدره مثلاً ثم وصلت إلى فمه ثم أعادها، ففي هذه الحالة تكون مفطرة؛ لأنه قد ابتلع شيئاً له جرم مع التمكن من إلقائها ومع كراهة ابتلاعها حتى لغير الصائم فهي مستقذرة طبعاً. أما إن نزلت إلى حلقه وابتلعها مع ريقه فلا يفطر بها مع تحريم ابتلاعها في الصيام [الشيخ ابن جبرين، فتاوى الصيام:87]
(15) استرخاء الصائم المرهق ونومه
س: أقضي نهاري في رمضان نائماً أو مسترخياً، حيث لا أستطيع العمل لشدة شعوري بالجوع والعطش، فهل يؤثر ذلك في صحة صيامي؟
ج: هذا لا يؤثر على صحة الصيام وفيه زيادة أجر لقول الرسول لعائشة: { أجركِ على قدر نصبك } فكلما زاد تعب الإنسان زاد أجره وله أن يفعل ما يخفف العبادة عليه كالتبرد بالماء والجلوس في المكان البارد [الشيخ ابن عثيمين:1/509].
(16) السواك في رمضان
س: هناك من يتحرز من السواك في رمضان، خشية إفساد الصوم، هل هذا صحيح؟ وما هو الوقت المفضل للسواك في رمضان؟
ج: التحرز من السواك في نهار رمضان أو في غيره من الأيام التي يكون الإنسان فيها صائماً لا وجه له لأن السواك سنة فهو كما جاء في الحديث الصحيح: { مطهرة للفم مرضاة للرب } ومشروع متأكد عند الوضوء، وعند الصلاة، وعند القيام من النوم، وعند دخول المنزل، وأول ما يدخل في الصيام، وفي غيره وليس مفسداً للصوم إلا إذا كان السواك له طعم وأثر في ريقك فإنك لا تبتلع طعمه وكذلك لو خرج بالتسوك دم من اللثة فإنك لا تبتلعه وإذا تحرزت في هذا فإنه لايؤثر في الصيام شيئاً [الشيخ ابن عثيمين، فقه العبادات].
(17) استعمال قطرة العين
س: ما حكم استعمال قطرة العين في نهار رمضان، هل تفطر أم لا؟
ج: الصحيح أن القطرة لا تفطر وإن كان فيها خلاف بين أهل العلم، حيث قال بعضهم: ( إنه إذا وصل طعمها إلى الحلق فإنها تفطر ).
والصحيح أنها لا تفطر مطلقاً، لأن العين ليست منفذاً لكن لو قضى احتياطاً وخروجاً من الخلاف من وجد طعمها في الحلق فلا بأس وإلا فالصحيح أنها لا تفطر سواء كانت في العين أو في الأذن [الشيخ ابن باز، مجموع الفتاوى ومقالات متنوعة].
(18) حكم الأكل ناسياً
س: ما حكم من أكل أو شرب ناسياً وهل يجب على من رآه يأكل ويشرب ناسياً أن يذكّره بصيامه؟
ج: من أكل أوشرب ناسياً وهو صائم فإن صيامه صحيح، لكن إذا تذكر يجب عليه أن يقلع حتى إذا كانت اللقمة أو الشربة في فمه، فإنه يجب عليه أن يلفظها، ودليل تمام صومه؛ قول النبي فيما ثبت عنه من حديث أبي هريرة: { من نسي وهو صائم فأكل أو شرب فليتم صومه فإنما أطعمه الله وسقاه } ولأن النسيان لا يؤاخذ به المرء في فعل محظور لقوله تعالى: رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا [البقرة:286] فقال الله تعالى: ( قد فعلت ).
أما من رآه: فإنه يجب عليه أن يذكره لأن هذا من تغيير المنكر وقد قال : { من رأى منكم منكراً فليغيره بيده، فإن لم يستطع فبلسانه، فإن لم يستطع فبقلبه }، ولا ريب أن أكل الصائم وشربه حال صيامه من المنكر ولكنه يعفى عنه حال النسيان لعدم المؤاخذة أما من رآه فإنه لا عذر له في ترك الإنكار عليه [الشيخ ابن عثيمين، فقه العبادات].
(19) من احتلم في نهار رمضان
س: إذا احتلم الصائم في نهار رمضان هل يبطل صومه أم لا؟ وهل تجب عليه المبادرة بالغسل؟
ج: الاحتلام لا يبطل الصوم لأنه ليس باختيار الصائم وعليه أن يغتسل غسل الجنابة. ولو احتلم بعد صلاة الفجر وأخّر الغسل إلى وقت صلاةا لظهر فلا بأس وهكذا لو جامع أهله في الليل ولم يغتسل إلا بعد طلوع الفجر لم يكن عليه حرج في ذلك وقد ثبت عن النبي أنه كان يصبح جنباً من جماع ثم يغتسل ويصوم.. وهكذا الحائض والنفساء لو طهرتا في الليل ولم تغتسلا إلا بعد طلوع الفجر لم يكن عليهما بأس في ذلك وصومهما صحيح.. ولكن لا يجوز لهما ولا للجنب تأخير الغسل أو الصلاة إلى طلوع الشمس حتى يؤدوا الصلاة في وقتها. وعلى الرجل أن يبادر بالغسل من الجنابة قبل صلاة الفجر حتى يتمكن من الصلاة في الجماعة.. والله ولي التوفيق [الشيخ ابن باز، فتاوى إسلامية].
(20)
المضمضة للصائم
: إذا تمضمض الصائم أو استنشق فدخل إلى حلقه ماء دون قصد، هل يفسد صومه؟
ج: إذا تمضمض الصائم او استنشق فدخل الماء إلى جوفه لم يفطر لأنه لم يتعمد ذلك لقوله تعالى: وَلَكِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ [الأحزاب:5] [الشيخ ابن عثيمين، فتاوى إسلامية].
Fatwa Ramadan frequently ask about ...
(1) sleeping too much in the month of Ramadan
Q: Is man in the days of Ramadaan, if fascinating, then prays Fajr and sleeps until noon prayer, then prayed and slept to the Asr prayer, then prayed and slept on the time al-Fitr, fasting is true?
A: If the matter is as stated, the fast is valid, but the persistence of daytime fasting Ghalib negligence on his part, particularly the month of Ramadan, a time-Sharif should benefit from it will benefit him as a Muslim from the large reading the Koran and of earning a living and learning science [fatwas of the Standing Committee: 12901].
(2) sahoor validity of the fast
Q: human Nam prior to treat during Ramadan is the intention of suhoor until the morning, does his fast is valid or not?
A: his fast is valid; Suhoor is not a condition that the health of fasting, it is desirable; because the Prophet: (Tzhroa in the pool suhoor) [Agreed] [Shaykh Ibn Baaz, the sum of a variety of opinions and articles].
(3) swimming and diving for the fasting person
Q: What is the ruling for the fasting person swimming in the water?
A: Nothing wrong with that sinking fast in the water or floating it and swim, because that is not breaking the fast.
The basic principle is that until the evidence of hatred, or prohibition, and there is no evidence of the prohibition, nor hatred. But hated some scholars fear that something enters his throat and he does not feel [Shaykh Ibn Uthaymeen, Fiqh of Worship R: 191].
(4) Ruling on smelling the smell of perfume and fasting Oud
Q: Is it permissible for the fasting person to smell good and lute?
A: Do not inhale the lute, and the type of perfume of incense is not good, but the lute itself should not be inhaled; as some scholars believed that the Oud break the fast if Astnhqh; because it goes to the brain and the brain, and has a strong effect, and the smell is not intended Iaftrh [Shaykh Ibn Baaz, the sum of a variety of opinions and articles].
(5) the spread of anesthesia in the blood you break the fast
Q: the spread of anesthesia in the body is fast? The flow of blood when a tooth is extracted?
A: Both are Evtaran, but do not swallow the blood outside of the tooth [Shaykh Ibn Uthaymeen, fatwas: 1 / 511].
(6) swallowing his saliva for the fasting person
Q: What is the ruling swallowing his saliva of fasting?
A: There is nothing wrong in swallowing his saliva, I do not know of any difference of opinion among the scholars of the difficult or could not avoid it.
The phlegm and sputum should be if their ejection arrived in the mouth, is not permissible for the fasting person Belahma for possible avoided them, but not such as saliva and God Altoviv [Shaykh Ibn Baaz, al-Fataawa: 3 / 251].
(7) the use of suppositories during the day in Ramadaan?
Q: What is the ruling the use of suppositories during the day in Ramadan if fasting patients?
A: OK, there is nothing wrong with a person using suppositories which are orchestrated If he is sick; because this is not food or drink, in the sense of eating and drinking, and the street is forbidden but eating and drinking.
What is the place of eating and drinking I rule of eating and drinking, and what does not, it does not enter it in words and meaning, does not establish a rule of eating and drinking [Shaykh Ibn Uthaymeen, opinions: 1502
].
(8) the rule of the use of needles in intravenous and intramuscular
Q: What is the ruling in the use of intravenous needles, and needles in muscle? What is the difference between them in order to fasting?
A: they do not break your right, but that break the needle nutrition in particular.
Thus, taking blood for testing does not break the fast, because it is not such as cupping, cupping Viaftr The cupper and the cupped by the more correct scholarly; because the Prophet peace be upon him: (fast cupper and the cupped) [al-Shaykh Ibn Baaz, the sum of a variety of opinions and articles].
(9) the use of spray shortness of breath for the fasting person
Q: use of shortness of breath spray for the fasting person breaks the fast?
A: The answer to the question: that the spray you used to being vaporized and does not go to the stomach.
Then we say: There is nothing wrong to use this spray when you are fasting not so fast because, as we do not enter parts of the stomach because it is something flying and evaporates and removes the offense it does not reach the stomach to say that this is something that requires mushrooms may be used by you and you are fasting, so it does not invalidate the fast [Shaykh Ibn Uthaymeen
(10) medicine gurgling the day in Ramadaan
Q: Is fasting invalidated by the use of medication gurgling? May Allah reward you.
A: do not invalidate the fast if not swallowing, but did not do, but if the need arises does not break it if did not enter anything from Geoffk [Shaykh Ibn Uthaymeen, the letter of invitation: 1 / 170].
(11) for steam inhalation fasting
Q: I am one of Oviedk in the establishment of the desalination, the month of Ramadan upon us and we will fast on top of work, in which the water vapor from the station in which we work, and breathe in many illusions does it invalidate fasting? Do we need to make up that day, which may Astnhqna the water vapor, whether obligatory or Needless? Are we all on charity?
A: If the matter is as stated; Vsiamkm true and nothing you
(12 test and fasting
Q: Is the school exam excuse that allows fast in Ramadaan?
A: exam school and so is not an excuse Mbiha for breakfast the day in Ramadan, not permissible to obey parents in the breakfast for the exam, because (no obedience to any creature in disobedience to the Creator,), and (but) Obedience is also talk that came right from the Prophet peace be upon him [Shaykh Ibn Baaz, the sum of a variety of opinions and articles].
(13) Do not break the cold
Q: I heard some people say: "The cold does not break; because it is not eating or drinking?
A: It was narrated from Abu Talha eat it cold, and said: "It is not food or drink, but perhaps not right about it, because this cold enters Jouf Jouf enter all that it is either food, or drink. The novel was narrated from Abu Talha Maybe it does not prove, but it proved to be Mtool because the cold water like ice and snow, if it is to eat it melts in the abdomen and turn water [Shaykh Ibn Jibrin, Fataawa Fasting: 46].
(14) swallowing phlegm you break the fast?
Q: What is the ruling swallow phlegm? When break the fast if swallowed?
A: It is haraam to fast swallowing phlegm and to Astqmarha, and phlegm, sometimes come down from the head to the throat, and sometimes out of the chest.
In both cases: it is forbidden for the fasting person to swallow.
Directed by the example of his chest and then reached into his mouth and then returned, in this case invalidates the fast; because he has swallowed something with his offense to be able to throw with makrooh to swallow even for non-fasting is Mstqdhirp course. But if they took to the throat and swallowed with saliva do not break it with the prohibition of swallowing in the fast [Shaykh Ibn Jibrin, Fataawa Fasting: 87]
(15) the fast relaxation and sleep tired
Q: I spend my day in Ramadan, sleeping or relaxed, where I can not work the intensity of feeling hunger and thirst, does that affect the health of my fast?
A: This does not affect the validity of the fast and the wage increase, because the Prophet to Aisha: (reward of as much as Nsbk) The more tired rights has increased wages to do what it reduces worship Kaltbrd water and sit in the place cold [Shaykh Ibn Uthaymeen: 1 / 509].
(16) siwaak in Ramadan
Q: There Ithrz of Siwaak in Ramadan, for fear of masturbation, is this true? What is the preferred time of the miswak during Ramadan?
A: beware of siwaak during the day in Ramadaan or at other times of the days on which the rights of its fasting without a face, because siwaak years is as stated in the saheeh hadeeth: (cleanses the mouth and pleasing to the Lord) and the draft sure when beginning, and at prayer, and when getting up from sleep, Upon entering the house, the first thing that come in fasting, and in others, and not invalidate the fast unless siwaak taste and impact in Rivk you do not swallow the taste, as well as if he Baltsuk blood from the gums, you do not swallow If Thrzat in this it does not affect anything in the fast [Shaykh Ibn Uthaymeen, Fiqh of Worship].
(17) the use of eye drops
Q: What is the ruling the use of eye drops during the day in Ramadaan, does break the fast or not?
A: is true that the drop does not break even if the dispute between the scholars, who said some of them: (If he arrived at the taste, they break the throat).
The correct it does not break at all, because the eye is not an outlet but if spent on the safe side and out of the dispute found its taste in the throat and there is nothing wrong but the correct view is that it does not break the fast, whether in the eye or ear [Shaykh Ibn Baaz, the sum of a variety of opinions and articles].
(18) Eating food by mistake
Q: What is the ruling from eating or drinking by mistake Should those who saw him eat and drink forgetting that reminded him to fast?
A: Oocherb forgetting to eat when he is fasting the fast is still valid, but if you remember, they should stop even if the bite or soup in his mouth, it must be uttered, and the user fully fast; Prophet as proven by the hadeeth of Abu Hurayrah: (of forgets that he is fasting eats or drinks, let him complete his fast Allaah has fed him and gave him to drink) and that will not be punished by the forgotten one in a prohibited act on him: Our Lord! Punish us not if we forget or fall [al-Baqarah: 286] Allah said: (have done).
Those who saw: it must be remembered that this change is evil has said: (of the opinion speaking out, if he can not, then with his heart), is no doubt that the fasting person to eat and drink when fasting from evil, but excused if not forgetting The culpability of the saw, it is no excuse to leave the denial by the [al-Shaykh Ibn Uthaymeen, Fiqh of Worship].
(19) of a wet dream during the day in Ramadan
Q: If a wet dream during fasting during the day in Ramadaan invalidate the fast or not? Is it obligatory upon the initiative panning?
A: Wet dream does not invalidate the fast because it is not fast and therefore choose to take a bath ghusl. Had a wet dream after Fajr prayer and the last washing time praying for the back, and so there is nothing wrong if intercourse with his wife at night, not washed before dawn was not wrong in that it has been proven from the Prophet that it was becoming side of intercourse, then wash and fast .. Thus, menstruating or bleeding following childbirth if Tehrta Ngtzla at night, not only after dawn on them was not wrong with that and Somanma true .. But may not be for them not to hand washing or delay the prayer until sunrise to perform the prayer on time. And for the man to initiate panning ghusl before dawn prayers so that he can pray in the group .. God grants success [Shaykh Ibn Baaz, Islamic fatwas].
(20)
Rinsing the mouth of the fasting
: If a fasting person rinses his mouth or inhaled water into his throat so he inadvertently, it invalidates the fast?
A: If a fasting person rinses his mouth or inhaled water into his stomach so he did not invalidate the fast because he did not mean to him: but what your hearts deliberately [parties: 5] [Shaykh Ibn Uthaymeen, Islamic fatwas].